Ini Cara Mendaftar & Memohon Bantuan TBS RM300 Yang Anda Perlu Tahu

Berita gembira buat mereka yang memerlukan bantuan kewangan, ini kerana kerajaan telah melaksanakan pakej-pakej bantuan baru bagi tahun 2022.

Dalam bajet 2022, kerajaan telah menaikkan syarat kelayakan kebajikan daripada RM980 kepada RM1,169. Oleh itu, jika anda mempunyai pendapatan RM1,169 ke bawah, anda boleh menikmati skim-skim bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Salah satu daripada skim tersebut adalah Tabung Bantuan Segera (TBS).

Kadar Bantuan TBS

Jika layak, anda akan menerima bayaran maksimum RM300 sekaligus; atau (Bagi bayaran bulan pertama bantuan bulanan/ refund adalah mengikut kadar bantuan bulanan yang diluluskan).

Tujuan TBS

  • Pemberian bantuan segera yang diberi serta merta secara sekaligus (One-off) kepada kumpulan sasar yang layak dan terdesak;
  • Menyediakan Program berbentuk Pendampingan Sosial (Outreach)/ Program Cari & Bantu (Search & Serve) kepada kumpulan sasar;
  • Membantu dalam menangani isu-isu berkaitan kebajikan kumpulan sasar;
  • Menyediakan ruang dan peluang kepada PKMD dan pemimpin tempatan untuk berinteraksi dan menyelesaikan permasalahan kumpulan sasar dengan kadar segera;
  • Perkhidmatan JKM yang peka dan prihatin terhadap keperluan dan permasalahan kumpulan sasar.

Syarat Kelayakan Untuk Menerima TBS

  •  Warganegara dan bermastautin di Malaysia;
  • Kategori kes seperti di Lampiran 1(b);
    ATAU
  • Mana-mana kes yang berkeperluan, layak dipertimbangkan dengan kelulusan oleh Pengarah Kebajikan Masyarakat Negeri (PKMN).

Borang Yang Diperlukan Untuk Memohon

Cara Memohon

Untuk memudahkan urusan pentadbiran, pemohon diminta membawa dokumen sokongan semasa hadir ke Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah / Jajahan / Bahagian seperti salinan Kad Pengenalan diri pemohon, salinan Kad Pengenalan suami / isteri / ibu / bapa / anak yang tinggal bersama, salinan sijil kelahiran anak-anak / ahli keluarga yang tinggal bersama, salinan penyata gaji (jika ada), dan lain-lain dokumen yang berkaitan.

Pengendalian permohonan bantuan kewangan dibuat di peringkat Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah / Jajahan / Bahagian di seluruh negara.

Setiap permohonan yang didaftarkan akan dijalankan siasatan untuk penilaian (means-tested) bagi mengesahkan kelayakan bantuan kepada pemohon. Urusan ini bersesuaian dengan prinsip penyampaian bantuan yang berdasarkan kepada kelayakan dan bukan hak.

 

 

 

Related Posts